صفحه اصلی > مقالات : راهنمای جامع خرید ظروف یکبار مصرف

راهنمای جامع خرید ظروف یکبار مصرف

راهنمای خرید ظروف یکبار مصرف

این روزها استفاده از ظروف یکبار مصرف به جزئی اجتناب ناپذیر از زندگی روزمره ما تبدیل شده اند؛ بسته بندی مواد غذایی چه به صورت خام و چه پخته اغلب با استفاده از انواع ظروف یکبار مصرف انجام می شود. اما همانطور که می دانید نظرات منفی زیادی در مورد ظروف یکبار مصرف وجود دارد؛ برخی آن را عامل سرطان می شناسند و برخی مخرب محیط زیست. با این حال انتخاب ظروف یکبار مصرف به شکل صحیح می تواند تا حد زیادی از مشلات را رفع کند. برای انتخاب ظروف یکبار مصرف به چه نکاتی باید توجه کرد؟ در ادامه این راهنمای خرید ظروف یکبار مصرف به این موارد خواهیم پرداخت پس با ما همراه باشید.

انواع ظروف یکبار مصرف از نظر جنس

ظروف یکبار مصرف از مواد اولیه متفاوتی تهیه می شوند. نوع مواد به کار رفته در ظروف نقش مهمی در تعیین عملکرد آنها و اثرات زیست محیطی دارد. مواد شیمیایی متداول بکار رفته در ظروف شامل پلاستیک، کاغذ، آلومینیوم، فوم و باگاس است که در ادامه بیشتر در مورد هر یک توضیح می دهیم.

ظروف پلاستیکی

ظروف پلاستیکی سبک و بادوام هستند و به دلیل قیمت مناسبشان در مهمانی ها، مجالس و رستوران ها به طور گسترده استفاده می شوند. ظروف پلاستیکی خود انواع مختلفی دارند، از جمله:

  • ظروف پلی پروپیلن (PP): تحمل حرارتی بالایی دارد/در برابر اسید و باز مقاومه/رنگ پذیر/بی ضرر/قابلیت حرارتی بالا
  • ظروف پلی استایرن (PS): سبک/همه کاره/ تحمل حرارتی ندارد/قابلیت حرارتی پایین
  • ظروف پت (PET): شفاف/قابل بازیافت/حساسیت به حرارت/مقاومت پایین در برابر مواد شیمیایی

ظروف کاغذی

ظروف کاغذی سازگار با محیط زیست و زیست تخریب پذیر هستند و از سلولز چوب تهیه می شوند. ظروف کاغذی برای مواد غذایی خشک یا سرد مناسب هستند. با این حال، به دلیل خواص عایق محدود برای مایعات یا غذاهای گرم مناسب نباشند.

ظروف آلومینیومی

ظروف آلومینیومی رسانایی حرارتی عالی دارند و برای مواد غذایی گرم و سرد مناسب هستند. از مهم ترین مزایای این ظروف این است که قابل بازیافت دارند و به همین دلیل خطرات زیست محیطی به آنها نسبت نمی دهند.

ظروف زیست تخریب پذیر

ظروف زیست تخریب پذیر از موادی مانند نشاسته ذرت یا نیشکر (باگاس) که جایگزین سازگار با محیط زیست هستند ساخته می شوند. آنها به طور طبیعی تجزیه می شوند و به همین دلیل در سال های اخیر مورد توجه دوست داران محیط زیست قرار گرفته اند.

اندازه و ظرفیت ظروف یکبار مصرف

هنگام انتخاب ظروف یکبار مصرف، کاربرد مورد نظر و اندازه سهم را در نظر بگیرید. ظروفی را انتخاب کنید که می توانند مقدار مورد نظر غذا یا اقلام را بدون کوچک یا بیش از حد بزرگ در خود جای دهند. این امر ذخیره سازی کارآمد را تضمین می کند و ضایعات را به حداقل می رساند.

انواع ظروف یکبار مصرف از نظر دوام

ظروف یکبار مصرف باید به اندازه کافی محکم باشند تا در برابر حمل و نقل و جابجایی بدون خطر نشت یا شکستگی مقاومت کنند. برای جلوگیری از ریختن مواد غذایی و حفظ تازگی غذا در هنگام انتخاب ظروف یکبار مصرف به سراغ ظروف در دار بروید.

ظروف یکبار مصرف و سازگاری با غذاها

برای انتخاب ظروف یکبار مصرف باید بدانید که قرار است چه نوع ماده غذایی در ظرف نگهداری شود؛ به عنوان مثال اگر قرار است غذای گرم در داخل ظرف ریخته شود ظروف شفاف به هیچ عنوان گزینه مناسبی نیستند و به جای آن باید به سراغ ظروف آلومینیومی و یا کاغذی بروید. همچنین، ظروفی که قرار است داخل فریزر نگهداری شوند حتما باید از نوع پلی اتیلن باشد تا دچار ترک و شکستگی نشود.

ظروف یکبار مصرف و تحمل حرارتی در ماکروویو

برای اینکه متوجه شوید یک ظرف یکبار مصرف دارای قابلیت استفاده در ماکروویو است یا نه باید به برچسب داخل ظرف توجه کنید. اکثر ظروف یکبار مصرف و پلاستیکی که قابلیت استفاده در ماکروویو را دارند دارای برچسب “microwave safe” هستند. همچنین کد شناسایی رزین نیز اطلاعات مفیدی در مورد نوع مواد شیمیایی به کار رفته در محصول ارائه می دهد. به طور کلی ظروف پلاستیکی تهیه شده از پروپیلین یعنی کد 5 بیشترین مقاومت را در برابر حرارت دارا هستند.

  • کد یک: پلی اتیلن ترفتالات (PET)
  • کد دو: پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE)
  • کد سه: پلی وینیل کلراید (PVC)
  • کد چهار: پلی اتیلن با چگالی کم (LDPE)
  • کد پنج: پلی پروپیلن (PP)
  • کد شش: پلی استایرن (PS)
  • کد هفت: پلی کربنات (PC) و سایر پلاستیک‌ها

اثرات زیست محیطی ظروف یکبار مصرف

در سال های اخیر نگرانی های فزاینده ای در مورد اثرات زیست محیطی ظروف یکبار مصرف وجود داشته است. درواقع ظروف یکبار مصرف که در دو نوع زیست تخریب پذیر و زیست تخریب ناپذیر عرضه می شوند در اغلب موارد در محیط زیست رها می شوند و منجر به بروز انواع آلودگی های زیست محیطی می شوند. از این رو استفاده از ظروف کاغذی و یا ظروف تهیه شده از نیشکر که با سرعت بیشتری به چرخه محیط زیست بازمی گردند از اهمیت ویژه ای هنگام انتخاب ظرف یکبار مصرف برخوردار است.

انتخاب ظروف یکبار مصرف براساس قیمت

ظروف یکبار مصرف دارای طیف گسترده ای از قیمت ها هستند. هنگام انتخاب ظروف، بودجه و کاربرد مورد نظر خود را در نظر بگیرید. با این حال، هیچ گاه کیفیت را فدای قیمت نکنید. ظروف یکبار مصرف درصورتیکه به درستی انتخاب نشوند اثرات جبران ناپذیری برای سلامتی دارند!

کلام آخر

انتخاب ظروف یکبار مصرف مناسب شامل در نظر گرفتن عوامل مختلفی مانند جنس، اندازه، دوام، اثرات زیست محیطی و هزینه است. با تصمیم گیری آگاهانه، می توانیم ضایعات را به حداقل برسانیم، پایداری را ارتقا دهیم و از عملکرد و راحتی این ظروف اطمینان حاصل کنیم. به یاد داشته باشید که گزینه های سازگار با محیط زیست را در اولویت قرار دهید و برند های معتبر را انتخاب کنید تا انتخاب های مسئولانه ای داشته باشید که با نیازها و ارزش های شما همسو باشد.

سمیه مددپور

پست های مرتبط

انواع ظروف کرم و کاربرد آنها

  انواع ظروف کرم در بازار وجود دارد که هر کدام از…

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

انواع خط چشم و تفاوت آنها

خط چشم بدون تردید عضو پر مصرف ترین محصولات آرایشی است که…

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

تفاوت خط چشم مویی و ماژیکی چیست؟

در این محتوا قصد داریم تا به تفاوت خط چشم مویی و…

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید