صفحه اصلی > مقالات : بهترین بطری آب چیست؟

بهترین بطری آب چیست؟

بهترین بطری آب چیست؟

بطری های آب در انواع و اقسام جنس و طرح های مختلف در بازار عرضه می شوند. اما بهترین نوع بطری آب چیست؟ بطری های آب شیشه ای، استیل ضد زنگ، پلاستیکی و انواع مختلفی از بطری ها فواید و مضرات خاص خود را دارند. اما به لحاظ سلامتی کدامیک از آنها بهترین انتخاب هستند؟ در ادامه بیشتر به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت. پس تا انتهای این مطلب از قوطی با ما همراه باشید.

بهترین بطری آب چیست؟

بطری های آب را می توان از مواد مختلفی مانند فولاد ضد زنگ، شیشه، پلاستیک یا سیلیکون ساخت. هر کدام از مواد مزایا و معایب خاص خود را از نظر دوام، وزن و تاثیرات محیطی دارند. بنابراین، چگونه می دانید که کدام نوع بطری آب بهترین گزینه خواهد بود.

بطری آب کو پلی استر (تریتان)

بطری آب تریتان یک نوع بطری آب پلاستیکی است که به عنوان جایگزینی برای بطری های پلی کربنات است. این ماده در سال 2007 به بازار عرضه شده است.

این بطری ها مزایای متعددی نسبت به سایر انواع بطری ها دارند؛ به عنوان مثال امکان ورود مواد شیمیایی از آن به داخل آب نیست، و در برابر بو، طعم و لکه از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است. این بطری ها به عنوان بطری آب کودکان نیز کاملا ایمن است.

از سوی دیگر با وجود تمام مزیت هایی که برای آنها ذکر شد قیمت بسیار مناسبی دارند. البته به یاد داشته باشید حتی بطری ها تهیه شده از تریتان به اندازه بطری های شیشه ای ایمن نیستند.

بطری آب شیشه ای

بطری‌های آب شیشه‌ای یکی از بهترین انواع بطری آب محسوب می شوند. به همین دلیل، بطری های آب شیشه ای با قیمت بسیار بالاتری نسبت به سایر انواع بطری های آب به فروش می رسند. البته به یاد داشته باشید، بطری های آب شیشه ای برای کودکان ایمن نیستند. بسیاری از بطری های آب شیشه ای دارای آسترهای سیلیکونی هستند که هم شیک هستند و هم به عنوان محافظ اضافی برای بطری عمل می کنند.

بطری های شیشه ای طعم آب را تغییر نمی دهند، مواد شیمیایی وارد آب نمی کنند و براحتی شسته می شوند. با این حال به دلیل شکننده بودن، در حمل و نقل و استفاده کودکان محدودیت دارند.

بطری آب استیل ضد زنگ

بطری های آب از جنس استیل ضد زنگ معمولاً از فولاد ضد زنگ مخصوص مواد غذایی ساخته می شوند. از آنجایی که فولاد ضد زنگ واکنش پذیر نیستند، بطری های ساخته شده از این ماده نیازی به روکش ندارند. با این حال، استفاده از آنها به دلیل دارا بودن نیکل ممکن است برای برخی از افراد ایجاد حساسیت کند. می توان گفت با کیفیت ترین بطری های فلزی از فولاد ضد زنگ ساخته می شوند.

بطری های آب تهیه شده از فولاد ضد زنگ ممکن است اندکی طعم آب را تغییر دهند، گذشته از آن در دمای خیلی بالا به سرعت گرم می شوند.

بطری های آب آلومینیومی

بطری های آب آلومینیومی یکی از رایج ترین انواع بطری های فلزی هستند که به دلیل قیمت مناسب مورد استقبال قرار گرفته اند. بطری های الومینیومی معمولاً با انواع رزین، پلیمر یا اپوکسی پوشیده می شوند، زیرا آلومینیوم می تواند با مایعات واکنش نشان دهد و از خود مواد شیمیایی آزاد کند. بطری های آب آلومینیومی جایگزین های ارزان تر برای استیل ضد زنگ هستند.

با این حال، مقاومت بطری های آب آلومینیومی نسبت به استیل ضد زنگ بسیار پایین تر است. از سوی دیگر لایه پلیمری موجود در بطری های آلومینیومی ممکن است منجر به ورود مواد شیمیایی به داخل آب شود.

بطری های آب پلاستیکی فاقد BPA

BPA پرکاربردترین ماده در صنعت تولید مواد پلاستیکی است که بدلیل مضراتی که برای سلامتی دارد استفاده از آن در ظروف مواد غذایی ممنوع است. انواع مختلفی از این پلاستیک ها شامل HDPE، پت، پلی پروپیلن و LDPE است. از مزایای این بطری های آب می توان به سبکی و قیمت مناسب آن اشاره کرد.

آیا بطری های آب پلاستیکی بی خطر هستند؟

به طور کلی بطری های پلاستیکی که قابل استفاده مجدد هستند بسیار بهتر از بطری های پلاستیکی یکبار مصرف هستند. اما آیا نوشیدن آب از آنها به اندازه بطری های شیشه ای و یا استیل ضد زنگ بی خطر است.

در حال حاضر اغلب بطری های پلاستیکی فاقد BPA هستند. این ماده شیمیایی باعث اختلال هورمونی و مغزی در دراز مدت می شود. اما تولیدکنندگان ظروف پلاستیکی به جای BPA از جایگزین های دیگری استفاده می کنند که این جایگزین ها ممکن است خطراتی مشابه با آن داشته باشند.

کلام آخر

در این مطلب به بررسی انواع بطری های آب پرداختیم؛ بطری های آب شیشه ای، پلاستیکی و فلزی انواع رایجی از ظروف هستند که به منظور نگهداری از آب مورد استفاده قرار می گیرند. هر یک از انواع بطری ها می تواند در شرایطی بهترین انتخاب باشد. به عنوان مثال اگر قرار است به طبیعت گردی بروید قطعا بطری آب شیشه ای، با اینکه انتخاب سالم تری است، نمی تواند انتخاب خوبی باشد. به همین دلیل شاید نتوان به طور کلی پاسخ داد که کدامیک از انواع بطری ها بهترین انتخاب هستند. اما به لحاظ سلامتی بطری های شیشه ای و استیل ضد زنگ برای بدن بی خطر هستند.

سمیه مددپور

پست های مرتبط

انواع ظروف کرم و کاربرد آنها

  انواع ظروف کرم در بازار وجود دارد که هر کدام از…

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

انواع خط چشم و تفاوت آنها

خط چشم بدون تردید عضو پر مصرف ترین محصولات آرایشی است که…

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

تفاوت خط چشم مویی و ماژیکی چیست؟

در این محتوا قصد داریم تا به تفاوت خط چشم مویی و…

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید