صفحه اصلی > مقالات : گرانول پلی پروپیلن (PP) چیست؟

گرانول پلی پروپیلن (PP) چیست؟

گرانول پلی پروپیلن (PP) چیست؟

گرانول پلی پروپیلن که به آن گرانول PP یا پ پ نیز گفته می شود شکل خاصی از پلیمر پلی پروپیلن است که به صورت دانه های همسان به عنوان ماده اولیه در تولید محصولات پلیمری مثل تجهیزات ساختمانی، لوله و اتصالات و … استفاده می شود. در ادامه بیشتر با خواص و ویژگی های گرانول پلی پروپیلن آشنا می شویم.

گرانول پلی اتیلن چیست؟

گرانول پلی اتیلن شکل دانه ای پلیمر پلی اتیلن است که به عنوان ماده اولیه در تولید برخی از محصولات پلاستیکی کاربرد دارد. پلی اتیلن از نظر میزان مصرف دومین پلاستیک پرمصرف در جهان است. این گرانول به دلیل دارا بودن توان حرارتی بسیار بالا، چگالی پایین در صنایعی مثل خودروسازی که وزن قطعات تاثیر زیادی در کیفیت محصول نهایی می گذارد کاربرد دارد. این گرانول همچنین در صنایع نساجی، بسته بندی و دارویی نیز به وفور استفاده می شود.

گرانول از نظر ساختار شیمیایی از به هم پیوستن مونومر پروپیلن ساخته شده است و به همین دلیل یک پلاستیک سبک وزن محسوب می شود. این پلیمر خطی است و قیمت بسیار مقرون به صرفه ای دارد.

ویژگی گرانول پلی پروپیلن

از مهم ترین ویژگی های گرانول پلی پرویلن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وزن سبک: یکی از مهم ترین ویژگی های گرانول PP این است که چگالی پایینی دارد و به همین دلیل سبک است. ویژگی سبکی باعث شده هزینه حمل و نقل آن پایین باشد، محصول نهایی وزن پایینی داشته باشد و جا به جایی آن ساده تر باشد.
  • دوام بالا: گرانول های PP از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند. مقاومت پلی پروپیلن باعث دوام آن در برابر سایش، پارگی و ضربه شده است. پلی پروپیلن دارای ساختار نیمه کریستالی است و به همین دلیل در برابر شکستن و ترک خوردگی از خود مقاومت نشان می دهد.
  • مقاوم در برابر حلال ها: گرانول پلی پروپیلن در برابر طیف گسترده ای از مواد شیمیایی شامل اسیدها، بازها و حلال ها مقاوم هستند. به همین دلیل به طور گسترده در ساخت ظروف و قطعاتی که در برابر مواد شیمیایی قرار دارند استفاده می شوند.
  • مقاوم در برابر حرارت: گرانول های پلی پروپیلن در برابر حرارت از مقاومت نسبی برخوردار هستند و تا دمای 175 درجه فارنهایتی را تحمل می کنند.

البته گرانول های PP با وجود مزیت های ذکر شده دارای ضعف هایی هستند که استفاده از آنها را در برخی از صنایع با محدودیت روبرو می کند. این معایب شامل موارد زیر است:

  • مقاومت ضعیف در برابر حلال ها
  • رنگ پذیری پایین
  • قابلیت اشتعال بالا

کاربردهای گرانول پلی پروپیلن

گرانول های پلی پروپیلن به دلیل خواص متنوع خود در طیف وسیعی از صنایع کاربرد دارند. از مهم ترین کاربردهای گرانول پلی پروپیلن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ظروف غذا و نوشیدنی: گرانول PP به دلیل چگالی پایین و سبک وزن بودن، مقاومت شیمیایی، مقاومت حرارتی و قابلیت بازیافت به طور گسترده در ساخت انواع ظروف غذا و نوشیدنی و بسته بندی کاربرد دارند.
  • صنعت نساجی: از گرانول PP به دلیل دارا بودن استحکام بالا، مقاومت شیمیایی و مقاومت در برابر رطوبت برای تولید الیاف فرش، طناب، مواد تسمه‌بندی و پارچه استفاده می‌شود.
  • صنعت خودرو: گرانول پلی پروپیلن به دلیل وزن پایین و مقاومت در برابر ضربه برای ساخ قطعات داخلی خودرو مثل داشبوردها، پانل درها و سایر قطعات داخلی استفاده می شود.
  • صنعت ساختمان: از گرانول PP به دلیل مقاومت شیمیایی بالا و دوام در برابر رطوبت در ساخت لوله و اتصالات استفاده می شود.
  • مصالح ساختمانی: گرانول PP به دلیل مقاومت بالا در برابر شرایط آب و هوایی مختلف به طور گسترده در تولید کفپوش، دیوارپوش و انواع تجهیزات دکوراسیون داخلی استفاده می شود.
  • کالاهای مصرفی: همچنین به دلیل دارا بودن مقاومت بالا و وزن پایین از گرانول PP در ساخت انواع لوازم خانگی استفاده می شود.
  • تجهیزات پزشکی: پلی پروپیلن به دلیل قابلیت استریل شدن، مقاومت شیمیایی برای سازگاری با محلول های پزشکی و ضد عفونی کننده های مختلف و به دلیل عدم ایجاد واکنش های شیمیایی داخل بدن انسان در سرنگ ها و سایر کالاهای پزشکی کاربرد دارد.

البته موارد ذکر شده تنها بخشی از کاربردهای گرانول PP هستند. درواقع ویژگی های متنوع و مطلوب گرانول پلی پروپیلن مثل مقاومت بالا، عایق بودن، مقاومت در برابر رطوبت و شرایط آب و هوایی و … آن را برای تولید بسیاری از کالاها و تجهیزات کاندید می کند.

آیا گرانول پلی پروپیلن برای انسان سمی است؟

پلی پروپیلن در گروه پلیمرهای غیر سمی قرار می گیرد و عدد آن در این گروه 5 است. درواقع استاندارد 1 تا 5 نشان دهنده غیر سمی بودن پلاستیک برای بدن است. به همین دلیل امکان استفاده از آن در ظروف غذایی بلامانع است. از سوی دیگر پلی پروپیلن ها حاوی BPA که در بدن مشکلات هورمونی و سلامتی ایجاد می کنند نیستند.

کلام آخر

در این مطلب در مورد گرانول پلی پروپیلن صحبت کردیم که به عنوان ماده اولیه برای ساخت انواع محصولات پلاستیکی پروپیلین از آن استفاده می شود. این پلیمر کاربردهای متعدد در صنایع غذایی جهت بسته بندی، در صنایع تولید کالای پزشکی، تجهیزات دکوراسیون داخلی و … دارد.

سمیه مددپور

پست های مرتبط

انواع ظروف کرم و کاربرد آنها

  انواع ظروف کرم در بازار وجود دارد که هر کدام از…

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

انواع خط چشم و تفاوت آنها

خط چشم بدون تردید عضو پر مصرف ترین محصولات آرایشی است که…

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

تفاوت خط چشم مویی و ماژیکی چیست؟

در این محتوا قصد داریم تا به تفاوت خط چشم مویی و…

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید