صفحه اصلی > دسته‌بندی نشده : اهمیت ظرف غذای سگ و نکات مهم در تهیه آن

اهمیت ظرف غذای سگ و نکات مهم در تهیه آن

ظرف غذای سگ

اهمیت انواع ظرف غذای سگ چیست؟ چه نکاتی را باید در انتخاب ظرف غذای سگ رعایت کنیم؟ در این محتوا قرار است به این موارد به پردازیم و به شما نکات مهمی را درباره انتخاب این نوع ظروف بگوییم. اگر شما هم جزو افرادی هستید که به حیوانات خانگی به خصوص سگ ها علاقه مند هستید این مطلب می تواند به شما کمک کند تا از این به بعد بهتر بتوانید از حیوانات خانگی که دارید مراقبت کند.

با گذشت زمان و هرچه مدرن‌تر شدن جوامع انسانی انسان میل وافری به برقراری ارتباط با انواع مختلف حیوانات پیدا کرده است به طوری که امروزه حیوانات مختلفی توسط افراد و در خانه‌ها نگهداری می‌شوند. سگ‌ها و گربه‌ها از بیشترین حیواناتی هستند که به دلیل طبیعت خود و نحوه زیستشان توانسته‌اند به شیوه بهتری با جوامع انسانی ارتباط برقرار کنند و جزوی از زندگی روتین و روزمره انسان‌ها شوند. به طوری که امروزه افرادی که از این پشمالو‌های با نمک نگهداری می‌کنند آن‌ها را به عنوان عضوی از خانواده می‌دانند و در جهت آرامش و آسایش و رفاه آن‌ها به طور مداومی تلاش می‌کنند.

سگ‌ها نیز مانند انسان‌ها برای زندگانی راحت به امکانات متعددی احتیاج دارند؛ یکی از اولین و بدیهی‌ترین نیاز‌های سگ‌ها برای زندگی داشتن ظرف مناسب برای خوردن غذا و آب است.باید به این نکته توجه کرد که انتخاب ظرف غذای مناسب برای سگ عزیزتان تحت تأثیر موارد بسیار و متنوعی  قرار می‌گیرد که بر اساس نیاز‌های متنوع سگ‌ها ظرف‌های متنوعی نیز طراحی شده است که شما باید بر اساس ویژگی‌های سگ خود به انتخاب ظرف مناسب برای او اقدام کنید.

 

مطلب پیشنهادی: بهترین روش نگهداری عسل با موم

 

اهمیت انتخاب ظرف غذای مناسب برای سگ‌ها در چیست؟

شاید در نگاه اول به نظر برسد که انتخاب ظرف غذای مناسب برای سگ‌ها آن قدر‌ها که به نظر می رسد هم اهمیت ندارد. اما این درست نیست زیرا اهمیت ظرف غذای سگ مناسب تنها در غذا خوردن دوست پشمالوی شما نیست و بسیار فراتر از این می‌رود. جالب است بدانید که انتخاب نوع نامناسب ظرف برای غذا یا آب سگ شما می‌تواند در اشتهای او در غذا خوردن تفاوت ایجاد کند.

و حتی او را نسبت به آب و غذا بی‌میل سازد که در نهایت می‌تواند اثرات مضری برای سلامت سگ شما داشته باشد. و حتی او را بیمار کند و همچنین در شادی و شادابی حیوان شما نیز مؤثر خواهد بود؛ از طرف دیگر انتخاب ظرف نامناسب و غیر استاندارد می‌تواند محلی برای تجمع باکتری‌ها و دیگر عوامل بیماری‌زا باشد. که می‌توانند سبب بیماری سگ شما شوند و هم چنین بوی نامطبوع حاصله از این عوامل بیماری‌زا می‌تواند حتی آرامش و سلامت دیگر افراد خانواده را نیز به خطر بیاندازد.

 

مطلب پیشنهادی: انواع بطری شامپو

 

انواع ظرف غذای سگ

چگونه ظرف غذای مناسب را برای سگ خود انتخاب کنید؟

در انتخاب مناسب ظرف غذای سگ خود باید به دو سری کلی از عوامل توجه کنید و آن‌ها را در نظر بگیرید:

دسته اول عواملی هستند که به سگ شما مربوط می‌شوند از جمله:

نژاد، جثه، قد، طول گوش‌ها و پوزه و سرعت غذا خوردن سگ شما، سلامت و وضعیت گوارش و بیماری‌های احتمالی که سگ شما ممکن است از آن‌ها رنج ببرد؛ و دسته دوم عواملی هستند که به ظرف بستگی دارند و در واقع ویژگی‌های ظرف به حساب می‌آیند مانند:

اندازه، رنگ، جنس، ارتفاع، طراحی خاص و…

در ادامه به بررسی هرکدام از این عوامل به تفسیر می‌پردازیم:

۱اندازه ظرف غذا سگ:

اندازه ظرف غذای سگ می‌تواند بزرگ، کوچک یا متوسط باشد؛ در این جا یک مورد مهم اندازه جثه سگ شماست؛حیوانات نیز مانند انسان‌ها به تناسب اندام احتیاج دارند در نتیجه باید اندازه ظرف را متناسب با جثه سگ خود انتخاب کنید.

زیرا انتخاب یک ظرف کوچک می‌تواند سگ شما را گرسنه نگه دارد و بالعکس ظرف خیلی بزرگ می‌تواند موجب پرخوری و در نهایت اضافه وزن سگ شما شود که اضافه وزن نیز می تواند منجر به انواعی از بیماری ها در سگ شما شود.

۲هیدراتاسیون مناسب ظرف غذا سگ:

سگ‌ها نیز مانند دیگر موجودات به آب کافی در تغذیه خود احتیاج دارند تا فعالیت‌های بدنیشان به درستی پیش بروند؛ آب در بسیاری از واکنش های سلولی که در بدن انجام می شوند لازم است بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که ظرف انتخابی امکان هیدراتاسیون مناسب را برای سگ شما فراهم می‌کند.

خرید ظرف غذای سگ

۳مدل ظرف غذا سگ:

اگر از یک توله سگ نگهداری می‌کنید یا سگ شما از نژادی است که دارای جثه کوچک تا متوسط است بهتر است ظرف کم عمق برای او انتخاب کنید تا بتواند به راحتی و بدون ایجاد درد در ناحیه گلو آب و غذا غذا بخورد؛اگر سگ شما دارای گوش‌های بلند است می‌توانید از ظرف غذای شیب دار استفاده کنید؛ با استفاده از این ظرف غذای سگ شما می‌تواند بدون برخورد گوش‌هایش با آب و غذا و کثیف کردن محیط و بدنش و به راحتی غذا و آب بخورد.

 

مطلب پیشنهادی: چگونگی شستن ظرف ریمل

 

۴جنس ظرف غذا سگ:

ظرف‌های غذای سگ‌ها در جنس‌های متنوعی ساخته و عرضه می‌شوند:

ظرف غذا‌های پلاستیکی از نظر اقتصادی مناسب هستند و در مسافرت‌ها و گردش‌ها نیز مناسب هستند؛ در این مورد باید دقت کنید که ظروف غذای پلاستیکی سگ‌ها از انواع متفاوتی از پلاستیک‌ها تهیه می‌شوند و مناسب‌ترین جنس پلاستیک‌ها پلاستیک نوع pp۵ است که نسبت به دمای بالا غذا نیز مقاوم است.

نوع دیگر ظروف با جنس استیل هستند که این ظروف هم مقرون به صرفه هستند و هم از دوام خوبی برخوردارند. و نشکن و بادوام بوده و به راحتی به صورت دستی یا با ماشین ظرفشویی در دمای بالا قابل شست و شو هستند. و از مزایای دیگر آن‌ها این است که سطح صیقلی و صاف آن‌ها باعث می‌شود که تجمع ذرات غذا و رشد باکتری بر روی آن صورت نگیرد .

و غذا در آن ها با سرعت بسیار پایین تری فاسد شود و در نتیجه از این جهت بسیار بهداشتی محسوب می‌شوند. در واقع انتخاب خوبی برای ظرف غذای سگ می باشند.دقت کنید که این ظروف فقط در دمای نسبتاً ثابت قابل استفاده‌اند زیرا در نوسانات دمایی سرد یا گرم می‌شوند و ممکن است به سگ شما آسیب برساند.

نوع دیگر نیز ظروف سرامیکی هستند که از مزایای آن‌ها می‌توان به این اشاره کرد که از نظر زیبایی و تنوع کاملاً قابل قبول هستند. و این حتی می‌تواند در افزایش میل سگ شما به غذا خوردن نقش به سزایی ایفا می‌کند، این ظروف وزن بالایی دارند و به راحتی بر نمی‌گردند هم چنین به راحتی شست و شو شده و تمیز می‌شوند.

 

مطلب پیشنهادی: معرفی انواع کرم ضد آفتاب

 

۵رنگ ظرف غذا سگ:

طبق آزمایشات فراوانی که در زمینه اثر رنگ‌ها بر روی سگ‌ها انجام شده است محققان دریافته‌اند که بعضی رنگ‌ها به میزان بیشتری نسبت به رنگ‌های دیگر سگ‌ها را به خود جذب می‌کنند؛ رنگ‌های قرمز، بنفش و آبی برای سگ‌ها جذاب‌تر هستند و در این میان نیز دو رنگ قرمز و بنفش به میزان بیشتری انتخاب می‌شوند. در واقع رنگ ظرف غذای سگ در تغذیه آن تاثیر بسیار زیادی دارد.

در نتیجه اگر دوست بازیگوش شما به بی‌اشتهایی مبتلا است یا از مشکلات تغذیه رنج می‌برد می‌توانید با انتخاب رنگ مناسب سگ خود را به غذا خوردن ترغیب کنید؛ جالب است بدانید که ریشه این داستان در این است که سگ‌ها به دلیل بینایی خاصی که دارا هستند طیف خاصی از رنگ‌ها را می‌توانند ببینند که رنگ‌های نام برده شده در این میان هستند.

۶ارتفاع ظرف غذا سگ:

اگر سگ شما  از نژادی است که جثه بزرگی دارد باید به این نکته توجه کنید که برای غذا خوردن از یک ظرف با ارتفاع نامناسب و کم سگ شما مجبور است به میزان زیادی خم شود و برای مدت زیادی در آن حالت باقی بماند که در این شرایط بهترین کار استفاده از ظروف پایه دار است که این پایه‌ها می‌توانند از جنس‌های مختلفی مانند چوب، پلاستیک یا استیل باشد که با افزایش ارتفاع ظرف از خم شدن طولانی مدت سگ و فشار سنگین بر روی گردن او جلوگیری می‌کند.

دقت کنید که استفاده از این ظروف برای سگ‌هایی که به سبب نژادشان دارای جثه بزرگی هستند و هم چنین سگ‌هایی که دارای درد‌های مفصلی هستند یا از آرتروز رنج می‌برند و همین طور سگ‌هایی که به خاطر عمل‌های جراحی انجام شده روی آن‌ها دامنه حرکتی محدودی دارند و به راحتی نمی توانند حرکت کنند و حتی سگ‌هایی که در سن بالا هستند ممکن و لازم است.

 

مطلب پیشنهادی: انواع خط چشم و تفاوت آنها

 

سگ در حال غذا خوردن

۷ظرف غذای آرام خور سگ:

بعضی از سگ‌ها تمایل دارند تا غذای خود را به سرعت ببلعند که این امر می‌تواند سبب ایجاد مشکلات گوارشی متعددی در آن‌ها شود و سلامت آن‌ها را به خطر بیاندازد که در این موارد می‌توان از ظرف غذای آرام خور سگ استفاده کرد؛ وقتی سگ غذای خود را سریع و نجویده می‌بلعد مقدار زیادی هوا به همراه غذا  وارد دستگاه گوارشی او می‌شود که سبب نفخ و سوهاضمه و حتی گاهی بازگرداندن غذا توسط سگ می‌شود.

ظرف‌ غذای سگ آرام خور طراحی خاصی دارند که با طراحی شبیه به ماز باعث آرام شدن سرعت غذا خوردن سگ‌ها می‌شوند که همچنین سگ‌ها هنگام غذا خوردن از این ظروف با تلاش برای پیدا کردن غذا از میان شیار‌های ظرف سرگرم شده و فعالیت ذهنی برایشان محسوب می‌شود.

۸ظرف غذا سگ اتوماتیک:

بسیاری از افرادی که از سگ‌ها یا گربه‌ها نگهداری می‌کنند به دلیل مشغله‌های فراوان تایم زیادی را در خانه نیستند و امکان رسیدگی همیشگی به سگ خود را ندارند ؛ این ظروف درواقع ربات‌های اتوماتیکی هستند که به روش‌های مختلفی کار می‌کنند مثلاً برخی از آن‌ها در اثر جاذبه کار می‌کنند و برخی دیگر به صورت الکترونیکی کار می‌کنند که زمانی که ظرف خالی می‌شود آن را  از غذا پر می‌کنند و بعضی دیگر نیز با برنامه‌های هوشمند کار می‌کنند و با توجه به برنامه غذایی که متخصص برای سگ شما طراحی کرده است میزان غذای مشخصی را در ساعت‌های مشخصی در اختیار سگ شما قرار می‌دهد.

 

مطلب پیشنهادی: بطری اکریلیک چیست؟

 

شست و شو ظرف غذای سگ:

شست وشو ظرف غذای سگ شما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و ظرف غذا سگ باید به خوبی شسته و تمیز شود زیرا باقی ماندن کوچک‌ترین مقداری از غذا‌ها در ظرف غذا سگ می‌تواند منجر به رشد باکتری‌ها و عوامل بیماری‌زا شود و سگ شما را بیمار کند؛ بهترین تایم برای شست و شو ظرف غذا سگ بعد از هر وعده غذایی  یا حداقل یک بار در روز است؛ به عبارت دیگر اگر سگ شما از غذای خشک استفاده می‌کند یک بار شست وشو در طول روز می تواند برای آن  کافی باشد.

اما در صورتی که سگ شما غذای خانگی یا خام مصرف می‌کند لازم است که بعد از هر وعده غذایی ظرف غذای او را به خوبی بشویید.بهترین روش برای شست و شو ظرف غذا سگ استفاده از آب گرم و مایع شوینده مناسب است که باعث از بین رفتن آلودگی‌ها و باکتری‌ها از سطح می‌شود.

 

خرید انواع ظروف با بهترین قیمت و بالاترین کیفیت 

 

بهترین ظرف برای غذای سگ

مزایا و معایب استفاده از ظرف غذا سگ:

از مهم‌ترین مزایا استفاده از ظرف غذا سگ می توان به حفظ تازگی غذا اشاره کرد؛ ظرف‌های غذا سگ  با استفاده از جلوگیری از قرار گرفتن غذا در معرض هوا و فاسد شدن آن یک غذای سالم‌تر، خوش طعم‌تر و با کیفیت بالاتر را به سگ شما هدیه می‌کند.هم چنین ظرف غذا با جلوگیری از تماس غذا با حشرات و اورگانیسم‌های زنده و آلوده‌کننده از آلودگی احتمالی غذا سگ شما جلوگیری می‌کنند.

در نهایت به طور قطعی می‌توانیم بگوییم که خرید و فراهم کردن یک ظرف غذای سگ مناسب با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد سگ شما  برای آن ضروری است و یکی از اولین امکاناتی است که باید به عنوان یک صاحب وظیفه‌شناس و مهربان برای سگ خود فراهم کنید.در مقایسه انواع مختلف ظروف طراحی شده برای ظرف غذای سگ‌ ها فقط می‌توان آن‌ها را از نظر ویژگی‌های مختلف با هم مقایسه کرد ولی به هیچ عنوان نمی‌توان گفت که کدام ظرف یا ظروف بهتر هستند.

 

مطلب پیشنهادی: راهنمای خرید ظروف یکبار مصرف

 

زیرا همان طور که گفته شد انتخاب یک ظرف غذای سگ مناسب  به عوامل بسیار مختلفی وابسته است و نمی‌توان یک نوع ظرف خاص را برای همه سگ‌ها مناسب‌ترین نوع دانست؛ از طرف دیگر هزینه نیز یکی از مهم‌ترین عوامل به حساب می‌آید زیرا مثلاً ربات‌های هوشمند که بر اساس برنامه تغذیه‌ای سگ‌ها می‌توان آن‌ها را تنظیم کرد به طور قطعی از بهترین روش‌ها برای غذا دهی به سگ‌ها به حساب می‌آید.

و در کنار غذا رسانی برای سگ شما به طور ویژه ای به حفظ سلامت او کمک می کند اما این روش بسیار پر هزینه به حساب می‌آید و همه افراد قادر نیستند هزینه آن را تأمین کنند. در نتیجه به طور کلی باید با توجه به فاکتور‌های مختلفی که در بالا هم به آن‌ها اشاره کردیم مانند نژاد سگ، جثه سگ، سن سگ و شرایط تغذیه‌ای و سلامت سگ و هم چنین بیماری‌های احتمالی که به آن‌ها مبتلاست.

و عوامل مهم دیگری مانند شرایط صاحب سگ و هم چنین بودجه در نظر گرفته شده باید به خرید بهترین ظرف غذای سگ برای سگ خود دست بزنید تا شادابی او به بهترین شکل ممکن حفظ شود و با در امان ماندن از آلودگی ها و عوامل بیماری زا به حفظ سلامت او نیز کمک کنید.

محمد مهدی غلامی

پست های مرتبط

انواع رژلب و معرفی کاربرد آنها

در دنیای نوین امروزی و با گذشت زمان، تأثیر تبلیغات و تمایل…

۲۵ خرداد ۱۴۰۳

انواع بطری شامپو

انواع بطری شامپو در بازار وجود دارد که هر کدام از آنها…

۲۱ خرداد ۱۴۰۳

معرفی انواع کرم ضد آفتاب

کرم های ضد آفتاب دسته ای از کرم ها می باشند که…

۱۹ خرداد ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید