صفحه اصلی > مقالات : گرانول abs چیست؟

گرانول abs چیست؟

گرانول abs چیست و چا کاربردی دارد؟

Abs مخفف پلیمر ترموپلاستیک آکریلونیتریل بوتادین استایرن است که قابلیت شکل پذیری در هنگام گرم شدن دارد. به همین دلیل کاربردهای متعددی در صنعت پیدا کرده است. گرانول ABS درواقع همان شکل فرآوری نشده پلیمر ABS است. دانه های گرانول ABS معمولا چند میلی متر است که به عنوان ماده اولیه برای تولید محصولات پلاستیکی ABS مورد استفاده قرار می گیرند.

کاربرد گرانول abs چیست؟

ABS مخفف آکریلونیتریل بوتادین استایرن است. این یک پلیمر ترموپلاستیک است، به این معنی که می توان آن را نرم کرد و در هنگام گرم شدن دوباره شکل داد و پس از سرد شدن دوباره سخت شد. این امکان استفاده همه جانبه از آن را در برنامه های مختلف فراهم می کند.

گرانول های ABS شکل خام و فرآوری نشده پلاستیک ABS هستند. آنها به صورت ذرات کوچک، گلوله ای شکل یا دانه ای ظاهر می شوند که اندازه آنها معمولاً از چند میلی متر تا چند سانتی متر متغیر است. این گرانول ها نقطه شروعی برای ایجاد انواع محصولات پلاستیکی ABS هستند.

کاربردهای رایج گرانول های ABS

گرانول های ABS به دلیل خواص منحصر به فرد خود کاربردهای گسترده ای در صنعت پیدا کرده اند. برخی از کاربردهای رایج عبارتند از:

  • صنعت خودرو سازی: گرانول ABS در ساخت قطعات خودرو کاربرد دارد. از ویژگی های ABS وزن سبک آن است و استفاده از آن می تواند وزن قطه ساخته شده را تا 90 درصد کاهش دهد.
  • صنعت الکترونیک: ایجاد محفظه برای دستگاه های الکترونیکی، صفحه کلید و سایر قطعات می توان از ABS استفاده کرد. درواقع پلاستیک تهیه شده از گرانول ABS عایق خوبی است و به دلیل دارا بودن دمای ذوب بالا ایمن است و از بروز آتش سوزی جلوگیری می کند.
  • صنعت ساختمان: پلیمر ABS در ساخت لوله ها، مصالح ساختمانی و سایر عناصر سازه ای استفاده می شود. همچنین به دلیل نقطه ذوب بالا در پرینترهای سه بعدی حرفه ای به کار می روند.
  • کالاهای مصرفی: از گرانول ABS برای تولید اسباب بازی، لوازم خانگی، چمدان و سایر اقلام روزمره استفاده می شود. درواقع سهولت در قالب گیری و قابلیت ماشین کاری موجب می شود بتوان از آن در تولید طیف گسترده ای از محصولات استفاده شود.

گرانول های ABS از چه موادی ساخته شده است؟

گرانول ABS یک کوپلیمر است، به این معنی که از ترکیب سه مونومر مختلف تشکیل شده است؛ اکریلیونیتریل، بوتادین و استایرن که هر یک خواص فیزیکی و شیمیایی خاصی به آن بخشیده اند.

  • اکریلونیتریل (A): این جزء به استحکام، مقاومت شیمیایی و سفتی در محصول نهایی کمک می کند.
  • بوتادین (B): این مونومر استحکام ضربه و انعطاف پذیری را به ویژه در دماهای پایین فراهم می کند.
  • استایرن (S): استایرن سفتی، شفافیت و سهولت پردازش را به ماده ABS نهایی ارائه می دهد.

ویژگی های گرانول های ABS

  • استحکام و دوام: ABS به دلیل استحکام مکانیکی و دوام بالایی و به همین دلیل در مواقعی که نیاز به دوام بالا در ساخت قطعات باشد بهترین گزینه هستند.
  • مقاومت در برابر حرارت: ABS تحمل حرارتی نسبتاً بالایی دارد و دیر ذوب می شود. این ویژگی اجازه می دهد تا از آن برای ساخت قطعاتی که در مجاورت حرارت مستقیم قرار دارند استفاده شود. البته ABS در دماهای بسیار پایین (-20 درجه) نیز مقاومت بسیار بالایی نشان می دهد.
  • مقاومت در برابر ضربه: وجود بوتادین مقاومت خوبی در برابر ضربه به پلیمر ABS می دهد. درواقع گرانول ABS برای ساخت محصولاتی که نیاز به مقاومت فیزیکی بالایی دارند اولین انتخاب هستند.
  • مقاومت شیمیایی: ABS در برابر برخی از مواد شیمیایی مانند اسیدها، بازها و روغن ها مقاومت نشان می دهد. البته مقاومت ABS در برابر اسیدها و بازهای قوی تر باید بررسی شود.
  • تطبیق پذیری: ABS قابلیت پردازش خوبی را ارائه می دهد و می توان آن را به راحتی شکل، قالب گیری و ماشین کاری کرد. این امکان را برای کاربردهای متنوعی فراهم می کند که به اشکال و عملکردهای مختلف نیاز دارند.
  • مقرون به صرفه بودن: در مقایسه با برخی دیگر از پلاستیک ها گرانول ABS نسبتاً مقرون به صرفه است و به همین دلیل گزینه بسیار مناسبی برای تولید محصولات پلاستیکی است.

البته همانطور که اشاره شد گرانول ABS از ترکیب سه ماده شیمیایی دیگر استخراج شده است. به همین دلیل خواص و ویژگی های آن بستگی به نسبت استفاده از هر یک مواد تشکیل دهنده آن بستگی دارد.

رنگ گرانول ABS نشانه چیست؟

گرانول ABS به طور کلی از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است اما برخی از ویژگی های گرانول مثل مقاومت در برابر حرارت و یا مواد شیمیایی به میزان ترکیب مواد اولیه و همچنین دمایی که در آن غالب گیری شده است بستگی دارد. این موضوع را با رنگ گرانول ABS می توان بیان کرد. به عنوان مثال گرانول آبی و سبز تقریبا همه کاره هستند و برای تولید محصولات پلاستیکی استفاده می شوند، گرانول های زرد و نارنجی در برابر حرارت مقاومند و گرانول های قرمز دارای ترکیبات سازگارتری هستند و گرانول های بنفش مناسب صنعت برق هستند.

کلام آخر

در این مطلب در مورد یکی از انواع رایج گرانول های پلاستیکی به نام گرانول ABS توضیح دادیم. گرانول ABS به دلیل دارا بودن خواص فیزیکی و شیمیایی منحصر به فرد در تولید بسیاری از محصولات پلاستیکی کاربرد دارد؛ درجه ذوب بالا، عایق بودن، مقاومت در برابر اسیدها و بازها تنها بخشی از ویژگی های گرانول ABS است که در تولید محصولات کاربردی روزمره به عنوان ماده اولیه کاربرد دارد.

سمیه مددپور

پست های مرتبط

انواع ظروف کرم و کاربرد آنها

  انواع ظروف کرم در بازار وجود دارد که هر کدام از…

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

انواع خط چشم و تفاوت آنها

خط چشم بدون تردید عضو پر مصرف ترین محصولات آرایشی است که…

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

تفاوت خط چشم مویی و ماژیکی چیست؟

در این محتوا قصد داریم تا به تفاوت خط چشم مویی و…

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید