صفحه اصلی > دسته‌بندی نشده : رنگ اکریلیک چیست؟

رنگ اکریلیک چیست؟

رنگ اکریلیک چیست؟

 

 

رنگ ارکریلیک به عنوان یکی از معروف ترین ها و البته پر مصرف ترین نوع رنگ ها در سراسر دنیا شناخته می شود و می توان از این ماده برای رنگ آمیزی اشیا، کالا ها و حتی ماشین آلات مختلف استفاده کرد. در واقع این نوع ماده به دلیل اینکه قابل شستشو می باشد و البته مقاومت مناسبی هم دارد به عنوان یک رنگ بسیار کاربردی در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

رنگ آکریلیک دو نوع دارد یکی حلال در آب است و نوع دیگر آن حلال در نفت است. متناسب با کالایی که قصد رنگ کردن آن را دارید می توانید از هر یکی از این دسته رنگها استفاده کنید. در این محتوا قرار است تا شما را با هر آن چیزی که باید از رنگ اکریلیک بدانید آشنا کنیم. برای همین اگر دوست دارید تا با این رنگ ها آشنا شوید حتما این وبلاگ را تا آخر مطالعه کنید.

 

مطلب پیشنهادی : بطری اکریلیک چیست؟ نحوه خرید آن

 

رنگ آکریلیک

رنگ اکریلیک چیست؟

رنگ اکریلیک نوعی رنگ حلال در آب و یا نفت است که دارای درخشندگی بسیار مناسبی است. از این دسته رنگ ها برای رنگ آمیزی های مختلفی در صنایع و یا حتی نقاشی استفاده می شود. این رنگ ها بر پایه رزین اکریلیک می باشند و به دلیل درخشندگی و البته مقاومت مناسبی که دارند امروز در صنایع مختلفی کاربرد دارند.

مزایای زیادی که این نوع از رنگ ها دارند باعث شده تا از آنها برای رنگ آمیزی کالا ها استفاده کنند. در واقع هنگام تولید یک کالا خشک شدن سریع و همین طور مقاومت رنگ آن اهمیت زیادی دارد از این رو از رنگ های اکریلیک استفاده می کنند که هم خیلی زود خشک می شود و از سمت دیگر مقاومت بسیار مناسبی هم دارد که باعث خاص شدن آن شده است.

این نوع رنگ به دلیل خصوصیات خود مانند سرعت خشک شدن، انعطاف‌پذیری، مقاومت به آب و روان‌کاری آسان، بسیار محبوب است. اکریلیک‌ها معمولاً بر روی سطوح مختلفی مانند کاغذ، چوب، پارچه، پلاستیک و حتی سنگ قابل استفاده هستند. این رنگ‌ها را می‌توان با آب ترکیب کرد و برای افرادی که با رنگ‌های روغنی کار نمی‌کنند یا محیط کاری‌شان تهویه نامناسبی دارد، گزینه‌ی مناسبی هستند.

در کنار همه این موارد بوی این دسته از رنگ ها هم بسیار کم است تا حدی که می توانیم بگویم رنگ هایی بدون بو هستند و احتمال ایجاد حساسیت کم تری هم دارند. برای همین برای رنگ آمیزی اجناس مختلف مناسب می باشند چون مشتریان به رنگ هایی که بو ندارند و در کنار آن مقاومت مناسبی هم دارند علاقه مند می باشند.

 

مطلب پیشنهادی : گرانول پلی پروپیلن (PP) چیست؟

 

یکی از اصلی ترین کاربرد های رنگ اکریلیک استفاده از آن برای رنگ آمیزی ظروف مختلف می باشد در واقع با استفاده از این رنگ ها می تواند ظروف مختلفی را رنگ آمیزی کرد. ظروفی مثل بطری ها، لیوان،بشقاب و … همگی می توانند با استفاده از رنگ اکریلیک یک رنگ زیبا و به خصوص به خود بگیرند. موردی که وجود دارد این است که نباید ظروف دارای رنگ را با ظروف اکریلیک اشتباه گرفت. واژه اکریلیک برای ظروفی به کار می رود که جنس پلاستیکی دارند اما به واسطه نوع پلاستیکی که دارند فیزیکی شبیه به شیشه دارند. از این رو بسیار پر مصرف هستند و با ظروفی که رنگ آکریلیک دارند بسیار متفاوت می باشند.

 

برای خرید ظروف اکریلیک به قوطی مراجعه کنید!

 

انواع رنگ اکریلیک

مزایای رنگ اکریلیک

  • سرعت خشک شدن: رنگ‌های آکریلیک به سرعت خشک می‌شوند که این ویژگی امکان ادامه‌ی کار را در کمترین زمان ممکن فراهم می‌کند. و برای همین برای رنگ آمیزی هنگام تولید انبوه محصولات بسیار کمک کننده می باشد.
  • مقاومت: پس از خشک شدن، رنگ آکریلیک بسیار مقاوم و دائمی است، این به معنای آن است که بعد از خشک شدن، رنگ دیگر تغییر نمی‌کند و از بین نمی‌رود. همچنین در برابر حرارت و ضربات فیزیکی هم مقاومت مناسبی دارد و کمتر پیش میاید این نوع رنگ بلند شود.
  • متنوع بودن: این رنگ‌ها در انواع مختلفی از رنگ‌های براق تا مات و حتی سه بعدی موجود هستند. همچنین می‌توانند در انواع سطوح مختلف مانند کاغذ، چوب، پارچه و پلاستیک استفاده شوند. در واقع استفاده از این رنگ ها کاربرد بسیار زیادی دارد و از این رو برای کار های مختلفی مناسب است.
  • ترکیب‌پذیری با آب: رنگ‌های آکریلیک با آب قابل ترکیب هستند، این به معنای امکان تنظیم غلظت رنگ و ایجاد تأثیرات طبیعی‌تر است. در کنار این موارد در برابر آب هم مقاوم هستند با استفاده از آب شسته نمی شود. جدای از این نوع محلول در نفت این نوع رنگ ها هم وجود دارد که برای کار های صنعتی مناسب می باشند.
  • سهولت در استفاده و تمیزکاری: این رنگ‌ها به راحتی با آب تمیز می‌شوند و از ابزارهای نقاشی به راحتی قابل پاک کردن هستند. البته قبل از خشک شدن ، در غیر این صورت بعد از خشک شدن به هیچ عنوان با استفاده از آب نمی توان آنها را پاک کرد.
  • بوی کم : در مقایسه با رنگ‌های روغنی، رنگ‌های آکریلیک کمتر بوی ناخوشایندی دارند، بنابراین مناسب برای محیط‌هایی که تهویه نامناسبی دارند. همچنین برای رنگ آمیزی محصولاتی که قرار است در بازار عرضه شوند هم بسیار مناسب می باشند.

 

مطلب پیشنهادی: انواع خط چشم و تفاوت آنها

 

این مزایا باعث شده است که رنگ‌های آکریلیک در بسیاری از فضاهای هنری، از هواپیما تا کلاس‌های آموزشی، بسیار مورد استفاده قرار گیرند.

رنگ اکریلیک

معایب رنگ اکریلیک

یک ایراد بسیار اصاصی که رنگ های اکریلیک دارند غیر قابل شستشو بودن آنها است. در واقع رنگ های اکریلیک را نمی توان به راحتی با استفاده از آب و یا مواد دیگر شست. با این حال اگر زیرسازی که انجام داده اید از رنگ روغن باشد و رنگ هنوز خشک نشده باشد امکان شستشوی این رنگ تا حدی وجود دارد. در غیر این صورت یک اشتباه می تواند اشتباه آخر شما باشد و غیر قابل جبران خواهد بود.

زیرسازی با رنگ روغن هم خودش هزینه بر خواهد بود  برای همین بهتر است از رنگ اکریلیک زمانی که مطمئن بودید استفاده کنید همچنین حتما باید هنگام رنگ آمیزی دقت داشته باشید در غیر این صورت بایستی زمان و هزینه زیادی را صرف کنید تا اشتباهی که انجام دادید را پاک کنید و از دوباره رنگ آمیزی را انجام دهید.

 

مطلب پیشنهادی :انواع ظروف کرم و کاربرد آنها

 

نکات رنگ آکریلیک

یک سری نکات وجود دارد که نه تنها بایستی هنگام استفاده از رنگ اکریلیک آنها را رعایت کنید، بلکه زمانی که قصد دارید هر نوع ماده ای را به وسیله هر نوع رنگی رنگ آمیزی کنید نیز این نکات اهمیت خواهند داشت. برای همین حتما این قسمت را با دقت مطالعه کنید و بعد از آن به سراغ خرید رنگ و استفاده از آن بروید. دقت نکردن به هریک از این موارد می تواند باعث شود کار رنگ آمیزی شما به مشکل جدی بر بخورد و حتی در مواردی باعث شود که رنگ آمیزی شما به هیچ عنوان مناسب نباشد.

نکات رنگ اکریلیک

  • همان طور که اشاره کردیم رنگ آکریلیک انواع مختلفی دارد بنابراین باید رنگ آکریلیکی که برای مناسب است را انتخاب کنید و همان را تهیه کنید. به طور کلی دو نوع رنگ محلول در آب و محلول در نفت معروف ترین نوع های این دسته از رنگ ها می باشند.
  • قبل از شروع رنگ آمیزی با رنگ آکریلیک می بایست حتما دیوار و یا سطح مورد نظر را از هر گونه آلودگی و کثیفی پاک کنید تا بتوانید رنگ یکنواخت و یکپارچه ای روی سطح انجام دهید. در واقع مهم نیست که سطح کار شما حتما دیوار باشد اگر قرار است روی یک ظرف و یا هر نوع ماده دیگری هم کار انجام دهید بایستی  حتما سطح آن را به خوبی تمیز کنید. در غیر این صورت رنگ آمیزی که انجام می دهید قطعا خراب خواهد شد.
  • بعد از اینکه مرحله رنگ آمیزی را انجام دادید می بایست کمی صبر کنید تا رنگ به طور کامل خشک شود چرا که اگر رنگ آمیزی را با عجله انجام دهید و اجازه خشک شدن را به رنگ ندهید کیفیت کار شما به نتیجه مطلوبی نخواهد رسید. همچنین عدم خشک شدن می تواند باعث خراب شدن رنگ شما بعد از مواجهه با آب و یا سایر موارد شود.
  • پس از اینکه لایه اولیه رنگ آمیزی خودتان را انجام دادید می بایست فرصتی به رنگ بدهید تا خشک شود. بعد از آن می توانید به سراغ رنگ آمیزی لایه دوم بروید. دقت داشته باشید که اگر به لایه اولیه اجازه خشک شدن ندهید رنگ دیواره شما حالت چکه به خود خواهد گرفت و زیبایی رنگ آمیزی را کاهش خواهد داد.

 

مطلب پیشنهادی: پوکه ریمل چیست و چه کاربردی دارد؟

 

  • باید به این مورد توجه داشته باشید که اگر سطحی که قصد رنگ آمیزی آن را دارید تا به حال بر روی آن رنگ آمیزی انجام نشده میبایست اول پرایمر بریزید و بعد از رنگ آمیزی پرایمر و خشک شدن آن به سراغ رگ آمیزی اصلی بروید.
  • اگر روی سطح مرطوب و یا خیس است رنگ زدن را در آن لحظه شروع نکنید چرا که کار رنگ شما را خراب می کند اجازه دهید پس از خشک شدن و گرفته شدن رطوبت ، رنگ آمیزی را شروع کنید .
  • رنگ آکریلیک را باید در دمای مخصوص +5 تا +35 درجه سانتی گراد نگهداری کرد و بایستی در محیط تاریک آن را قرار داد. چرا که قرار گرفتن به طور مستقیم زیر نور خورشید باعث کاهش کیفیت این محصول می شود.
  • اگر در حین رنگ آمیزی رنگ بر روی لباستان ریخت سریع آن را بشویید چرا که پس از خشک شد ، پاک کردن آن بسیار کار دشواری می باشد و بهتر است یک لباس مخصوص کار رنگ امیزی بپوشید .
  • اگر به رنگ اکریلیک حساسیت دارید حتما سعی کنید مقع کار از دست کش استفاده کنید همچنین استفاده از ماسک هم برای جلوگیری از ورود ذرات ریز کار شما را بهداشتی تر و امین تر می کند.

بهتر است هنگام انجام کار به تمام مواردی که اینجا ذکر کردیم دقت داشته باشید. رنگ آمیزی کار آسانی نیست و یکسری اصول دارد و شما بایستی قبل از شروع آن حتما به این اصول واقف باشید.

 

مطلب پیشنهادی: شمع جار چیست؟

 

رنگ اکریلیک ظرف

رنگ ارکیلیک در ظروف

رنگ اکریلیک را می توان برای رنگ آمیزی ظروف هم استفاده کرد. در واقع ظروف را می توان با استفاده از رنگ های مختلفی رنگ آمیزی کرد ولی یکی از پر مصرف ترین رنگ ها برای کشیدن طرح بر روی ظروف خاص رنگ آکریلیک است. از این رنگ ها برای رنگ آمیزی صنعتی ظروف استفاده نمی شود بلکه با استفاده از این رنگ های می توانید طراحی های زیبایی را به صورت دستی بر روی شیشه ها و یا ظروف شیشه ای بکشید که بسیار زیبا هستند. نوعی ظروف وجود دارند به نام ظروف اکریلیک که نباید آنها را با رنگ اکریلیک اشتباه بگیرد.

ظروف اکریلیک در واقع به ظروفی گفته می شود که جنس پلاستیکی دارند اما پلاستیک مورد استفاده در آنها قابلیت این را دارد که نور را از خودش عبور دهد. این ویژگی باعث شده تا زیبایی خاصی به محصول بدهد و خیلی از ظروف را با استفاده از این نوع جنس پلاستیک می سازند. از جمله ظروف نوشیدنی ها، خوراکی ها، لوازم آرایشی و بهداشی  و … زیادی در بازار وجود دارند که جنس به کار رفته در آنها پلاستیک اکریلیک است. به این نوع از ظروف بطری اکریلیک هم گفته می شود.

 

مطلب پیشنهادی: انواع ریمل و کاربرد آنها

 

حرف آخر

رنگ اکرلیک از آن دسته رنگ هایی است که استفاده های بی شماری می تواند برای آن نوشت. در هر جایی می توان رد پای این نوع از رنگ ها را تماشا کرد. برای اولین وقتی می خواستند خودرو ها را رنگ بزنند دنبال یک رنگ با دوام می گشتند که مستحکم باشد و در برابر آب هم حلال نباشد. از این رو رنگ اکریلیک مورد توجه قرار گرفت و از آن روز به بعد در صنایع بیشتری از این رنگ ها استفاده شد. امروز حتی برای نقاشی کشیدن و یکسری سبک ها نقاشی از رنگ اکریلیک استفاده می کنند که نکته قابل توجه ای است.

 

مطلب پیشنهادی: تفاوت خط چشم مویی و ماژیکی چیست؟

 

درخشندگی بسیار زیبایی این دسته از رنگ ها دارند و برای رنگ آمیزی کالا و ها اجناس مختلف هم از آن استفاده می شود. به این دلیل که خیلی زود خشک می شود و مقاومت مناسبی هم دارد. از این رو در جاهای مختلفی کاربرد دارد و بسیار مفید می باشد. حتی در رنگ آمیزی ظروف هم کاربردی می باشند. ما در این وبلاگ سعی کردیم تا شما را با رنگ اکریلیک و کاربردی که دارد آشنا کنیم. امیدواریم که این مطالب برای شما مفید بوده باشد، هر نظر یا تجربه ای دارید را حتما برای ما بنویسید.

محمد مهدی غلامی

پست های مرتبط

انواع رژلب و معرفی کاربرد آنها

در دنیای نوین امروزی و با گذشت زمان، تأثیر تبلیغات و تمایل…

۲۵ خرداد ۱۴۰۳

اهمیت ظرف غذای سگ و نکات مهم در تهیه آن

اهمیت انواع ظرف غذای سگ چیست؟ چه نکاتی را باید در انتخاب…

۲۲ خرداد ۱۴۰۳

انواع بطری شامپو

انواع بطری شامپو در بازار وجود دارد که هر کدام از آنها…

۲۱ خرداد ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید