صفحه اصلی > مقالات : بهترین روش نگهداری عسل با موم در خانه چیست؟

بهترین روش نگهداری عسل با موم در خانه چیست؟

بهترین روش نگهداری عسل چیست؟

عسل یک ماده غذایی مغذی و محبوب است که بسیار مقاوم است. اما قرارگیری مدام آن در معرض نور، حرارت، هوا و رطوبت سبب تخمیر عسل و کاهش کیفیت آن می شود. بهترین روش نگهداری عسل این است که این 4 عامل را از عسل دور کنیم تا عسلی باکیفیت و رنگ و طعم بی نظیری داشته باشیم.

مدت زمان نگهداری عسل

عسل را یک ماده غذایی فساد ناپذیر می شناسند. درحقیقت باکتری ها و قارچ هایی که سبب فساد مواد غذایی می شود تاثیری بر عسل ندارد. اما نکته ای که وجود دارد این است که عسل تخمیر می شود. درواقع تخمیر عسل با تغییر رنگ و طعم همراه است. عسل تخمیر یافته اگرچه همچنان قابل مصرف است اما فاقد کیفیت مورد انتظار است.

بهترین روش نگهداری عسل با موم در خانه

حال ممکن است بپرسید نحوه نگهداری عسل با موم در خانه چگونه است؟ وقتی صحبت از افزایش ماندگاری عسل می شود، چندین روش برتر برای اطمینان از ماندگاری آن وجود دارد. در اینجا خلاصه ای از بهترین راه ها برای ماندگاری طولانی تر عسل آورده شده است:

دمای حرارت مناسب برای نگهداری از عسل

عسل را باید در جای خنک نگهداری کرد. البته محیط بسیار سرد مثل درون یخچال به هیچ وجه برای نگهداری از عسل توصیه نمی شوند، چراکه شرایط شکرک زدن عسل را فرآهم می کند. بهترین دما برای نگهداری از عسل دمای اتاق است. تحقیقات نشان می دهد گرم شدن عسل تا بیش از 37 درجه سبب از بین رفتن مواد مغذی آن می شود. پس عسل را دور از گاز و فر قرار دهید.

عسل را دور از رطوبت نگه دارید

از ورود هوا و رطوبت به ظرف عسل جلوگیری کنید، پس درب ظرف عسل را باید محکم ببندید و حتی قاشق خیس را به آن نزنید. رطوبت شرایط تخمیر سریعتر عسل را فرآهم می کند. تخمیر نیز خود عامل تغییر رنگ و طعم عسل است. به همین دلیل سعی کنید درب ظرف عسل کاملا محکم باشد و حتی از قاشق خیس برای خارج کردن عسل استفاده نکنید.

عسل را از نور در امان نگه دارید

عسل بشدت به نور و گرما حساس است. درواقع قرار دادن ظرف عسل هم به دلیل گرم شدن ظرف و هم تغییرات شیمیایی که نور بر عسل خواهد داشت موجبات تغییر رنگ و بافت عسل را ایجاد می کند. پس از یک ظرف تیره برای عسل استفاده کنید و یا ظرف را در جای تاریک قرار دهید.

عسل را به دور از آلودگی نگه دارید

هنگام برداشتن عسل از ظروف تمیز و خشک استفاده کنید تا از وارد شدن رطوبت یا آلودگی‌هایی که می‌توانند تغییر رنگ و مزه عسل شوند جلوگیری کرده باشید.

ظرف عسل را در فضای بودار قرار ندهید

یکی از خواص عسل این است که به سرعت بو را به خود جذب می کند. پس ظرفی که عسل را در آن می ریزید باید کاملا بدون بو باشد تا سبب تغییر بو و مزه عسل نشود.

از کجا بفهمیم عسل خراب شده

از آنجائیکه عسل آب کمی در درون خود دارد و از سوی دیگر PH اسیدی دارد یک ماده غذایی مقاوم محسوب می شود. با این حال، برای تعیین اینکه آیا عسل سالم است یا خیر، باید به چند نشانه توجه کرد:

  • شکرک در عسل: اگر عسل شکرک زده، لزوماً به این معنی نیست که فاسد شده است، بلکه همچنان می توانید عسل شکرک زده را با حرارت دادن ملایم مصرف کنید تا به حالت عادی برگردد.
  • بو یا طعم نامطبوع: عسل فاسد ممکن است بو و مزه تخمیر شده یا ترش داشته باشد. اگر عسل بو یا مزه بدی داشت، بهتر است آن را دور بریزید.
  • رشد کپک: اگر روی سطح عسل یا اطراف درب ظرف کپک مشاهده کردید یک نشانه بارز عسل فاسد شده است که باید دور ریخته شود.
  • تغییر رنگ: در حالی که عسل سالم ممکن است در طول زمان تیره شود یا تغییر رنگ دهد، اما تغییرات رنگ شدید در کنار تغییر مزه و بو می تواند نشانه فساد عسل باشد

به طور کلی، عسلی که به درستی نگهداری شده باشد باید برای مدت طولانی ایمن بماند. با این حال، در صورت مشاهده هر یک از علائم فساد بالا، توصیه می‌شود که احتیاط کنید و عسل را دور بریزید تا از خطرات احتمالی سلامتی جلوگیری کنید.

بهترین ظرف برای نگهداری عسل چیست؟

  • ظروف شیشه ای: ظروف شیشه ای ظرف شماره یک برای نگهداری عسل هستند. درواقع ظروف شیشه ای از ورود هوا و رطوبت که دو عامل اصلی در کاهش کیفیت عسل هستند جلوگیری می کنند. با این حال در هنگام انتخاب ظرف مناسب شیشه ای اطمینان حاصل کنید که شیشه درب محکمی داشته باشد .
  • ظروف پلاستیکی: دومین گزینه برای نگهداری از عسل ظروف پلاستیکی هستند. اگر از ظروف پلاستیکی استفاده می کنید، مطمئن شوید که مناسب مواد غذایی هستند و دارای درب ایمن برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض هوا باشند.
  • ظروف سرامیکی: از ظروف سرامیکی با درب محکم نیز می توان برای نگهداری عسل استفاده کرد. مانند شیشه های شیشه ای، ظروف سرامیکی واکنشی با عسل ایجاد نمی کنند و به حفظ کیفیت عسل در طولانی مدت کمک می کنند.
  • ظروف استیل ضد زنگ: ظروف فولادی ضد زنگ یکی دیگر از گزینه های ایده آل برای نگهداری عسل هستند. ظروف استیل بسیار سبک و بادوام هستند و اغلب درب محکمی دارند.

نگهداری عسل در مکانی خشک و خنک و دور از نور مستقیم خورشید برای حفظ کیفیت آن و جلوگیری از شکرک زدن عسل بسیار مهم است. علاوه بر این، برای جلوگیری از وارد شدن رطوبت یا آلودگی، همیشه از قاشق تمیز و خشک برای برداشتن عسل استفاده کنید.

کلام آخر

عسل یک ماده غذایی با عمر طولانی است؛ اما با این حال چهار دشمن اصلی آن یعنی رطوبت، هوا، نور و گرما می تواند سبب کاهش کیفیت و درنتیجه خواص آن شود. به همین دلیل بهترین روش نگهداری عسل این است که این 4 عامل فساد عسل را از آن دور کنیم.

سمیه مددپور

پست های مرتبط

انواع ظروف کرم و کاربرد آنها

  انواع ظروف کرم در بازار وجود دارد که هر کدام از…

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

انواع خط چشم و تفاوت آنها

خط چشم بدون تردید عضو پر مصرف ترین محصولات آرایشی است که…

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

تفاوت خط چشم مویی و ماژیکی چیست؟

در این محتوا قصد داریم تا به تفاوت خط چشم مویی و…

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید