صفحه اصلی > مقالات : مواد اولیه ظروف گیاهی

مواد اولیه ظروف گیاهی

مواد اولیه ظروف یکبار مصرف گیاهی

در سال‌های اخیر، نگرانی‌های بسیاری در مورد اثرات زیست محیطی ظروف پلاستیکی یکبار مصرف بوجود آمده است. به همین دلیل، تقاضا برای ظروف یکبار مصرفی که تجدید پذیر هستند افزایش یافته است. این ظروف به طور کلی به ظروف یکبار مصرف گیاهی معروف هستند. اما مواد اولیه ظروف گیاهی می تواند متنوع باشد. خواص ظروف گیاهی نیز به این بستگی دارد که ظرف گیاهی از چه چیز ساخته شده است. رایج ترین انواع مواد اولیه ای که در تولید ظروف گیاهی به کار می رود از مواد مواد اولیه ارگانیک شامل نشاسته ذرت، بامبو، خمیر چوب، نیشکر و موارد دیگر است که در ادامه بیشتر به بررسی آنها می پردازیم.

ظروف یکبار مصرف گیاهی از چه ساخته شده اند؟

ظروف یکبار مصرف گیاهی به این دلیل که از مواد اولیه زیست تخریب پذیر تهیه شده اند به ظروف بیوپلاستیک ها به معنای ظروف تهیه شده از پلاستیک زیست تخریب پذیر معروف هستند. این ظروف کاربردهای متعددی دارد اما به دلیل ارگانیک بودن در صنایع غذایی بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند. از مهم ترین مواد اولیه ظروف یکبار مصرف می توان به موارد زیر اشاره کرد.

ظروف نشاسته ذرت

ظروف نشاسته ذرت از ترکیب قند و نشاسته ذرت تهیه می شود که به آن (PLA) گفته می شود. در حین فرآیند تولید ظروف نشاسته ای گازهای گلخانه ای کمتری آزاد می شود و همچنین اگر بدرستی دور ریخته شوند شبیه به کود عمل می کنند و طی چند ماه به چرخه محیط زیست بازمی گردند. سازمان غذا و دارو این ظروف را به صورت 100 درصد ایمن برای مصارف خوراکی تائید کرده است. گذشته از آن قیمت تمام شده این ظروف بسیار مقرون به صرفه است.

ظروف پوست گندم

ظروف تهیه شده از کاه گندم درواقع از ضایعات گندم تهیه می شود که پس از خرد شدن با پلیمرهای طبیعی مثل نشاسته ذرت ترکیب می شوند و ظروفی بسیار سخت و مقاوم و در عین حال دوستدار محیط زیست را تشکیل می دهند. این ظروف بسیار سبک هستند، قابلیت استفاده چندباره را دارند و امکان استفاده از آنها در ماکروویو و فریزر وجود دارد.

ظروف بامبو

نوع دیگری از انواع مواد اولیه ظروف گیاهی بامبو است. گیاه بامبو یکی از خاص ترین گیاهانی است که آن را برای استفاده در ظروف یکبار مصرف زیست تخریب پذیر مفید می کند. بامبو با سرعت بسیار زیادی رشد می کند، آفت ندارد و درنتیجه برای رشد نیاز به کود و مواد شیمیایی ندارد. برای تهیه ظروف گیاهی بامبو سلولز بامبو با یک رزین گیاهی یا غیر گیاهی ترکیب می شود تا خواص آن به لحاظ دوام، ظاهر و پایداری تقویت شود.

خمیر چوب

خمیر چوب یکی دیگر از مواد اولیه پرکاربرد به عنوان مواد اولیه ظروف گیاهی است. ظروف غذاخوری بر پایه خمیر چوب اغلب برای اقلامی مانند بشقاب، کاسه و کارد و چنگال استفاده می شوند. ظروف تهیه شده از خمیر چوب که اغلب با نام ظروف کاغذی آنها را می شناسیم، اگرچه خود زیست تخریب پذیر هستند اما در فرآیند تولید آنها از مواد شیمیایی استفاده می شود.

باگاس نیشکر

باگاس که به آن کاه نیشکر یا تفاله نیشکر گفته می شود همان ساقه های نیشکر پس از عملیات شیره گیری است. باگاس کاربردهای متعددی دارد که یکی از آنها تولید ظروف یکبار مصرف گیاهی است. ظروف باگاس در برابر حرارت مقاومند، در مراحل تولید آنها از ماده شیمایی استفاده نمی شود. اما ایرادی که این ظروف دارند این است که در برابر رطوبت مقاومت نسبتا پایینی دارند. از سوی دیگر به دلیل محدود بودن مواد اولیه قیمت بالایی دارند.

ظروف یکبار مصرف باگاس

جلبک

ظروف یکبار مصرف تهیه شده از جلبک به عنوان یک گزینه امیدوارکننده برای ظروف غذاخوری زیست تخریب پذیر هستند. جلبک ها در طبیعت فراوان هستند و می توان آنها را مکررا مورد استفاده قرار داد. پس از برداشت جلبک از طبیعت یا محیط هایی که مخصوص کشت جلبک است، جلبک ها پردازش می شوند و با رزین و سایر افزودنی ها ترکیب می شوند. ظروف یکبار مصرف مبتنی بر جلبک به هیچ عنوان سمی نیستند و مصرف آن نه برای انسان و نه محیط زیست مضر نیست. علاوه بر این، مواد مبتنی بر جلبک را می‌توان به شکل‌ها و اندازه‌های مختلف قالب‌گیری کرد و آن‌ها را برای کاربردهای مختلف ظروف آماده می‌کند. با این حال، مقیاس پذیری و مقرون به صرفه بودن این دسته از ظروف در ابهام است.

کلام آخر

ظروف یکبار مصرف در عین حال که کاربردهای متعددی در زندگی روزانه دارند، اما هم ممکن است در تماس با مواد دارای خاصیت اسیدی و یا مواد داغ برای بدن مضر باشند. از سوی دیگر ظروف یکبار مصرف پلاستیکی به دلیل تجزیه ناپذیری برای محیط زیست نیز آثار زیانباری دارند. به همین دلیل جایگزین آن یعنی ظروف گیاهی مطرح است. مواد اولیه ظروف گیاهی می تواند متنوع باشد؛ انواع ظروف تهیه شده از سلولز گیاهی، ظروف تهیه شده از نشاسته ذرت و یا ظروف تهیه شده از نیشکر همه و همه جایگزین های پایداری برای ظروف پلاستیکی هستند که برای محیط زیست و سلامت انسان تبدیل به یک معذل شده اند.

سمیه مددپور

پست های مرتبط

انواع ظروف کرم و کاربرد آنها

  انواع ظروف کرم در بازار وجود دارد که هر کدام از…

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

انواع خط چشم و تفاوت آنها

خط چشم بدون تردید عضو پر مصرف ترین محصولات آرایشی است که…

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

تفاوت خط چشم مویی و ماژیکی چیست؟

در این محتوا قصد داریم تا به تفاوت خط چشم مویی و…

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید