صفحه اصلی > مقالات : بهترین روش نگهداری قهوه چیست؟

بهترین روش نگهداری قهوه چیست؟

بهترین روش نگهداری قهوه چیست؟

قهوه یکی از نوشیدنی های پر طرفدار در سراسر جهان محسوب می شود که به دلیل حساس بودن قهوه و تغییر طعم و بو نگهداری صحیح از آن از اهمیت بالایی برخوردار است. بهترین روش نگهداری قهوه این است که قهوه را در ظروف با جنس شیشه ای مات و یا فلزی قرار دهیم. هچنین قرار دادن ظرف در محیط تاریک و دور از رطوبت و نور از نکات دیگری است که باید مد نظر قرار دهیم.

بهترین روش نگهداری قهوه

بهترین راه برای تازه نگه داشتن قهوه آسیاب شده یا دانه های کامل قهوه این است که قهوه را در کابینت آشپزخانه در یک ظرف مات با درب کاملا محکم نگهداری کنیم. درواقع طول عمر قهوه به میزان نور، گرما و رطوبت دریافتی آن بستگی دارد. هر قدر بیشتر در معرض این 3 عامل باشد طول عمر آن کوتاهتر خواهد بود.

بهترین دما برای نگهداری قهوه

بهترین دما برای نگهداری قهوه دمای محیط است؛ دمای هوای بالاتر و یا پایین تر طول عمر قهوه را کاهش می دهد. از سوی دیگر تغییر دما نیز به دلیل ایجاد رطوبت منجر به کاهش طول عمر قهوه می شود. به همین دلیل است که نگهداری قهوه در فریزر به هیچ وجه توصیه نمی شود. نگهداری قهوه در فریزر علاوه بر رطوبت منجر به از بین رفتن روغن های معطر درون قهوه می شود که بوی خوش قهوه را به آنها مدیون هستیم.

بهترین ظرف برای نگهداری قهوه

دانه های قهوه یا قهوه آسیاب شده را در یک ظرف دربسته نگهداری کنید تا از قرار گرفتن در معرض هوا، رطوبت، نور و بو محافظت کنید. ظرف را در مکانی خنک و تاریک، دور از منابع گرما مانند نور خورشید، اجاق گاز یا فر نگهداری کنید.
بهترین ظروف نگهداری قهوه هوادار هستند. همچنین می‌خواهید مطمئن شوید که مواد محکم هستند و هیچ طعم یا بو را به زمین منتقل نمی‌کنند. سرامیک یا فلز بهترین انتخاب هستند، اما شیشه نیز تا زمانی که محل نگهداری شما دور از نور خورشید باشد، به خوبی کار می کند. از سوی دیگر امکان ذخیره کردن قهوه آسیاب شده در کیسه های زیپ دار نیز وجود دارد. به این ترتیب مطمئن خواهید شد که هوا به داخل کیسه نفوذ نمی کند.

  • ظرف شیشه ای نگهداری قهوه: ظروف شیشه ای یکی از بهترین ظروف برای نگهداری قهوه هستند. اما باید از ظروف تیره استفاده کنید و حتما ظرف را در محیط تاریک داخل کابینت قرار دهید.
  • ظرف پلاستیکی نگهداری قهوه: برای نگهداری قهوه تنها می توانید از ظروف پلاستیکی استفاده کنید که جذب کننده مواد و بو نباشند.
  • ظرف فلزی نگهداری قهوه: ظروف فلزی و سرامیکی نیز به این دلیل که غیر جاذب هستند بو و رنگ قهوه را تغییر نمی دهند و به همین دلیل گزینه ایده آل برای نگهداری قهوه هستند.

قهوه را آسیاب کنیم یا نه؟

به یاد داشته باشید قهوه آسیاب نشده به دلیل کاهش سطح تماس با محیط طول عمر بیشتری خواهد داشت. پس سعی کنید قهوه ها را به میزان نیاز 2 یا 3 روز آینده آسیاب کنید. اگر وقت این کار را ندارید، دو ظرف برای نگهداری قهوه داشته باشید،یک ظرف بزرگ برای نگهداری حجم زیادی از قهوه آسیاب شده است که باید درون کابینت قرار بگیرد و کمتر درب آن باز شود. ظرف دیگر کوچک است و به اندازه نیاز چند روز آینده است که مجاز هستید آن را روی کابینت قرار دهید و با خیال راحت باز و بسته کنید.

تمیز کردن ظروف قهوه ساز

به طور مرتب تجهیزات قهوه خود را تمیز کنید، از جمله قهوه ساز، آسیاب و لوازم جانبی دم کردن، برای جلوگیری از تجمع روغن و باقیمانده قهوه.

از مخلوط آب و سرکه برای رسوب زدایی قهوه سازها و حذف رسوبات معدنی که می توانند بر فرآیند دم کردن تأثیر بگذارند، استفاده کنید.

برای جلوگیری از رشد کپک یا باکتری، پس از هر بار استفاده، تمام اجزا را کاملاً بشویید و خشک کنید.

چطور از قهوه ترک نگهداری کنیم؟

به طور کلی در نگهداری قهوه ترک و سایر قهوه ها تفاوتی وجود ندارد؛ درواقع عواملی که منجر به فساد قهوه می شود در انواع قهوه ها وجود دارد. عوامل فساد قهوه شامل نور، رطوبت و دمای هواست. به همین دلیل توصیه می شود ظرفی که برای نگهداری قهوه ترک استفاده می کنید حتما تیره باشد و درب محکمی داشته باشد. همچنین قرار دادن ظرف در محیط تاریک و خنک از دیگر نکاتی است که نباید فرآموش کنید.

تاریخ انقضای قهوه آسیاب شده

قهوه ای که هنوز آسیاب نشده فاسد نمی شود اما قهوه رست شده تا یک سال قبل از آنکه درب ظرف باز شود قابل استفاده است. قهوه آسیاب شده تا 2 هفته قابل استفاده است.

چرا نباید قهوه را در پاکت خود نگه داریم؟

درست است که ظرف خود قهوه معمولا ظاهر زیبایی دارد و به همین دلیل ممکن است وسوسه شوید تا قهوه را داخل آن نگه دارید. اما این کار چند ایراد اساسی دارد که شامل موارد زیر است:

  • ظرف قهوه بخوبی بسته نمی شود. به همین دلیل امکان نفوذ هوا و رطوبت به داخل قهوه وجود دارد.
  • ظرف قهوه پس از باز شدن ظاهر منظمی ندارد. درواقع امکان ریخته شدن محتویات داخل ظرف به بیرون وجود دارد.
  • طعم قهوه در ظرف اصلی تغییر پیدا می کند. درواقع به دلیل عدم بسته شدن ظرف بخوبی امکان کاهش طول عمر قهوه بشدت افزایش می یابد.

کلام آخر

در این مطلب به بررسی اینکه چه نکاتی را باید رعایت کنیم تا قهوه طول عمر بیشتری داشته باشد. این نکات شامل استفاده از ظروف با جنس مناسب و عدم قرارگیری ظرف در معرض نور و رطوبت است.

سمیه مددپور

پست های مرتبط

انواع ظروف کرم و کاربرد آنها

  انواع ظروف کرم در بازار وجود دارد که هر کدام از…

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

انواع خط چشم و تفاوت آنها

خط چشم بدون تردید عضو پر مصرف ترین محصولات آرایشی است که…

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

تفاوت خط چشم مویی و ماژیکی چیست؟

در این محتوا قصد داریم تا به تفاوت خط چشم مویی و…

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید