صفحه اصلی > مقالات : انواع لیوان یکبار مصرف کدامند؟

انواع لیوان یکبار مصرف کدامند؟

انواع لیوان یکبار مصرف کدامند؟

لیوان های یکبار مصرف همراه خوبی برای شروع یک روز شلوغ در دفتر کاری و یا یک روز آرام و رویایی در یک کافی شاپ دنج هستند. لیوان های یک مصرف چه بخواهیم چه نخواهیم یکی از پر مصرف ترین ظروف یکبار مصرفی هستند که در صورت بی توجهی می تواند هم برای سلامتی مضر باشند و هم به محیط زیست آسیب برسانند. اینکه لیوان های یکبار مصرف یکی از اقلام ضروری هستند شکی نیست. اما این موضوع مسئولیت ما به عنوان خریدار برای انتخاب بهترین انواع لیوان یکبار مصرف را کم نمی کند. درواقع مصرف آگاهانه ظروف یکبار مصرف نکته ای است که باید مورد توجه قرار بگیرد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم ضمن معرفی انواع لیوان یکبار مصرف کارایی و مواد اولیه بکار رفته در هر یک را بررسی کنیم تا بتوانید براساس نیازهای خود دست به انتخاب بزنید.

بهترین انواع لیوان یکبار مصرف

به طور کلی لیوان های یکبار مصرف را می توان در سه دسته اصلی لیوان های کاغذی، فومی و پلاستیکی دسته بندی کرد. اما کدامیک از انواع لیوان های یکبار مصرف بهترین انتخاب هستند؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است با ویژگی های هر یک از آنها به طور کامل آشنا شویم.

لیوان یکبار مصرف پلاستیکی

لیوان های یکبار مصرف پلاستیکی یکی از مقاوم ترین انواع لیوان یکبار مصرف هستند که مصارف مختلفی هم در صنایع مختلف و هم روزمره دارند. لیوان های پلاستیکی از انواع خاصی از پلاستیک ها تهیه شده اند که براساس نوع آن قابلیت های خاصی در برابر مواد شیمایی و هم چنین حرارت از خود نشان می دهند. در ادامه با انواع این پلاستیک ها آشنا می شویم و مزایا و معایب هر یک را مرور می کنیم.

  • لیوان یکبار مصرف PET: لیوان یکبار مصرف PET یکی از رایج ترین انواع لیوان یکبار مصرف هستند که برای نگهداری نوشیدنی استفاده می شوند. لیوان های ساخته شده از PET بسیار سبک و مقاومند و در برابر شکستگی از دوام بالایی برخوردار هستند. این لیوان ها از پلاستیکی به نام پلی اتیلن ترفتالات (PET) ساخته شده اند. این لیوان ها شفاف هستند و اغلب برای نوشیدنی سرد استفاده می شوند.
  • لیوان یکبار مصرف PP: لیوان های PP از ماده ای به نام پروپیلن ساخته شده اند و قیمت بسیار مناسبی دارند. لیوان های PP یکی از ایمن ترین انواع لیوانهای پلاستیکی هستند؛ به این دلیل که هم تحمل حرارتی بالایی دارند و هم در برابر ترکیبات شیمیایی مختلف مقاومت بالایی از خود نشان می دهند.
  • لیوان یکبار مصرف HDPE: پلی اتیلن تراکم بالا یا همان HDPE به دلیل تراکم بالا مقاومت بالایی در برابر شکستگی، مواد شیمیایی و حرارت های بالا دارد. به همین دلیل یکی از انواع پلاستیک های ایمن برای استفاده در ماکروویو شناخته می شود. همچنین استفاده از آن برای نگهداری مواد با PH مختلف مانعی ندارد.
  • لیوان یکبار مصرف PS: لیوان یکبار مصرف PS از ماده شیمیایی به نام پلی استایرن ساخته می شود. این لیوانها بسیار شفاف هستند و به دلیل سبکی و قیمت مناسب به طور گسترده استفاده می شوند. با این حال استفاده از آن برای نوشیدنی های گرم به دلیل بالا بودن ریسک انتقال مواد سمی به آن توصیه نمی شود.

لیوان یکبار مصرف کاغذی (گیاهی)

لیوان های یکبار مصرف گیاهی از سلولز گیاهی تهیه می شوند که برای افزایش مقاومت معمولا یک لایه به عنوان پوشش روی آن قرار می گیرد. پوشش های رایج لیوانهای یکبار مصرف شامل موارد زیر است:

  • پوشش وکس: لیوان یکبار مصرف کاغذی با روکش وکس (موم) دارای لایه اضافی از موم است. این پوشش مومی ویژگی های خاصی را ایجاد می کند. از جمله اینکه مثل یک عایق حرارتی عمل می کند و از گرم شدن بیش از حد لیوان جلوگیری می کند. از سوی دیگر به دلیل ایجاد لایه اضافی ریسک نشتی لیوان را کاهش می دهد. با این حال، امکان انتقال مواد شیمیایی در دمای بالا و همچنین کاهش مقاومت لیوان از معایب این نوع از لیوان های یکبار مصرف است.
  • پوشش پلیمری:لیوان کاغذی با پوشش پلیمری نوعی فنجان ساخته شده از کاغذ است که با لایه ای از پلیمر، معمولاً پلی اتیلن، پوشانده شده است. این پوشش پلیمری باعث افزایش مقاومت می شود اما اثرات زیست محیطی در پی دارد.
  • لیوان یکبار مصرف PLA: لیوان های یکبار مصرف PLA یا همان بیوپلاستیک جایگزینی ایمن و دوستدار محیط زیست برای لیوان های پلاستیکی مشتقات نفتی است. این لیوانها هم برای نوشیدنی های گرم و هم نوشیدنی های سرد گزینه ایده آلی هستند.
  • لیوان نقش برجسته: برخی از انواع لیوان های گیاهی طوری طراحی می شوند که بدلیل نوع خاص برجستگی های روی لیوان امکان انتقال حرارت کاهش یافته و استفاده از آن برای نوشیدنی های گرم ساده تر باشد.

لیوان یکبار مصرف فومی

فنجان های فوم یکبار مصرف جایگزین محکمی برای لیوان های کاغذی و پلاستیکی هستند. فنجان های فومی از فوم پلی استایرن منبسط شده به نام استایروفوم ساخته می شوند. این ماده سبک بوده و عایق حرارتی خوبی محسوب می شود. با این حال امکان انتقال مواد شیمیایی به داخل نوشیدنی های داغ در آنها وجود دارد. از سوی دیگر لیوان های فومی تجزیه پذیر نیستند.

در هنگام انتخاب لیوان یکبار مصرف به چه نکاتی توجه کنیم؟

هنگام انتخاب لیوان یکبار مصرف باید به چند نکته توجه کرد تا بهترین کالا را براساس نیازهای مورد نظر انتخاب کنیم. این نکات شامل موارد زیر است:

  • مواد اولیه: اینکه بدانید لیوان از چه موادی تهیه شده است یکی از اولین نکاتی است که باید مد نظر قرار دهید. برای به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی و همچنین کاهش ریسک سلامتی، لیوان های ساخته شده از منابع پایدار و تجدیدپذیر مانند کاغذ یا مواد گیاهی را انتخاب کنید.
  • پوشش: علاوه بر ماده اولیه ساخت لیوان باید در نظر داشته باشید که برخی از لیوان ها دارای پوشش اضافی به نظور افزایش مقاومت لیوان هستند. بنابراین توجه به مواد شیمیایی و یا طبیعی استفاده شده در این مرحله نیز بسیار مهم است. مواد بکار رفته در پوشش لیوانها ممکن است گیاهی و یا برخی از پلیمرها باشند.
  • اندازه و ظرفیت: اندازه و ظرفیت مناسب لیوان را بر اساس استفاده مورد نظر خود تعیین کنید.
  • عایق: اگر برای نوشیدنی های خود به لیوان عایق احتیاج دارید، به دنبال لیوان هایی باشید که عایق حرارتی هستند و یا پوشش اضافی به منظور افزودن این ویژگی دارند.
  • مقاومت در برابر نشتی: اگر عدم نشتی لیوان خیلی برایتان اهمیت دارد به سراغ لیوان های کاغذی که فاقد این ویژگی هستند نروید.
  • مقرون به صرفه بودن: لیوان های یکبار مصرف بسته به مواد اولیه به کار رفته در آنها قیمت متفاوتی دارند که براساس بودجه خریدار انتخاب می شوند.
  • ایمن بودن: اطمینان حاصل کنید که لیوانی که به منظور استفاده برای نوشیدنی داغ خریداری می کنید به اندازه کافی ایمن باشد و از موادی تهیه شده باشد که در برخورد با نوشیدنی داغ مواد سمی از خود ساطع نمی کند.

کلام آخر

در این مطلب به بررسی انواع لیوان یکبار مصرف پرداختیم؛ لیوان های پلاستیکی، گیاهی و فومی از انواع لیوان های یکبار مصرف هستند که بسته به نیازهای خریدار انتخاب می شوند. لیوان های پلاستیکی خود از مواد اولیه مختلف تهیه می شوند که به لحاظ مقاومت به حرارت و مواد شیمیایی تفاوت دارند. ظروف فومی اما به لحاظ دارا بودن ویژگی های خاص مواد اولیه به کار رفته در آن مقاومت حرارتی و شیمیایی بالایی از خود نشان می دهند. اما ظروف کاغذی گرچه مقاومت بالایی ندارند اما هم برای سلامتی مظر نیستند و هم اثرات زیست محیطی با خود به همراه ندارند.

سمیه مددپور

پست های مرتبط

انواع ظروف کرم و کاربرد آنها

  انواع ظروف کرم در بازار وجود دارد که هر کدام از…

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

انواع خط چشم و تفاوت آنها

خط چشم بدون تردید عضو پر مصرف ترین محصولات آرایشی است که…

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

تفاوت خط چشم مویی و ماژیکی چیست؟

در این محتوا قصد داریم تا به تفاوت خط چشم مویی و…

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید