صفحه اصلی > مقالات : گرانول چیست و چه کاربردهایی دارد؟

گرانول چیست و چه کاربردهایی دارد؟

گرانول چیست و چه کاربردی دارد؟

آیا به این موضوع فکر کرده اید که مواد اولیه کارخانه های پلاستیک چگونه و از کجا تامین می شوند. درواقع کارخانه های تولید پلیمر از ماده اولیه به شکل پودر و یا جامد که به آن گرانول می گویند استفاده می کنند. اما استفاده از پلیمر به شکل گرانول به دلیل سهولت در حمل و نقل و کاهش ریسک زیست محیطی و سلامتی انسان از محبوبیت بالاتری برخوردار است. گرانول ها انواع مختلفی دارند که در ادامه بیشتر به بررسی آنها می پردازیم.

گرانول چیست؟

گرانول دانه های کوچک پلیمری هستند که در صنایع پلیمر سازی مورد استفاده قرار می گیرند. اما چرا از گرانول استفاده می شود؟ گرانول ها جامد هستند و همین ویژگی آنها را برای طیف گسترده ای از کاربردها ایده آل کرده است. گرانول ها راحت جا به جا می شوند، یکنواختی در اندازه آنها را برای دستگاههای پلیمر سازی مناسب می کند و همچنین امکان پخش شدن آنها در محیط و ایجاد آلودگی زیست محیطی و تنفسی وجود ندارد. در کارخانه های پلیمرسازی گرانول ها درون دستگاهها ذوب می شوند و سپس مورد استفاده قرار می گیرند.

ویژگی های گرانول

برخی به اشتباه تصور می کنند که گرانول یکی از انواع پلیمر است، اما گرانول ها نوعی پلیمر نیستند بلکه فقط شکلی از پلیمر هستند. به این ترتیب هر نوعی از پلیمر می تواند به شکل گرانول موجود باشد.

  • گرانول ها به صورت دانه هایی با اندازه یکسان هستند که منجر به توزیع یکنواخت آن در تهیه پلیمر می شود.
  • ویژگی های دانه های گرانول به موادی که از آن تشکیل شده اند و فرآیند تولید استفاده شده برای ایجاد آنها بستگی دارد.
  • ماهیت جامد گرانول ها، حمل و نقل و جابجایی آنها را در مقایسه با پودرها آسان تر می کند و ریسک پخش شدن در محیط را کاهش می دهد.
  • امکان طراحی گرانول در اشکال خاص بسته به نیاز صنعت وجود دارد؛ مثلا اشکال کروی، نامنظم یا کشیده طراحی کرد. شکل گرانول در جریان‌پذیری، سرعت انحلال و تراکم‌پذیری تأثیر می گذارد.

به طور کلی، ویژگی‌های گرانول‌ها آن‌ها را به اجزای ارزشمندی در صنایعی مانند فرآوری مواد غذایی، داروسازی و کشاورزی تبدیل می‌کند، جایی که ثبات در اندازه، شکل و ساختار برای فرآیندهای تولید کارآمد و محصولات نهایی با کیفیت بالا ضروری است.

انواع گرانول

دانه های گرانول توسط دو روش قالب گیری تزریقی و یا بادی به اشکال خاصی از پلیمر تبدیل می شوند. اما به یاد داشته باشید که خصوصیات گرانول به کار رفته ویژگی های محصول نهایی را تعیین می کند. در ادامه انواع مختلف گرانول پلاستیکی را که در صنایع مختلف بسته بندی، ساخت و ساز، خودروسازی و الکترونیک کاربرد دارند را معرفی می کنیم.

  • گرانول پلی اتیلن (PE)
  • گرانول پلی پروپیلن (PP)
  • گرانول پلی وینیل کلراید (PVC)
  • گرانول پلی استایرن (PS)
  • گرانول پلی اتیلن ترفتالات (PET)

گرانول پلی اتیلن (PE)

گرانول پلی اتیلن یکی از انواع پلی اتیلن همه کاره است که به دلیل مقاومت شیمیایی بالا ، دوام و انعطاف پذیری در صنایع مختلف و به خصوص صنایع غذایی کاربرد دارد. گرانول های پلی اتیلن در دو نوع چگالی بالا (پلی اتیلن سنگین) و چگالی پایین (پلی اتیلن سبک) وجود دارند. پلی ایتلن های سنگین برای تهیه محصولاتی مثل لوله که به مقاومت و سختی بالا احتیاج است به کار می رود و انواع پلی اتیلن سبک در تهیه محصولات انعطاف پذیر مثل کیسه های پلاستیکی کاربرد دارند.

گرانول پلی پروپیلن (PP)

گرانول های پلی پروپیلن در برابر حرارت و مواد شیمیایی مقاومت بسیار بالایی دارند. این گرانول ها در دسته گرانول های سبک قرار می گیرند ولی در عین حال مقاومت خوبی دارند.

گرانول پلی وینیل کلراید (PVC)

گرانول پلی وینیل کلراید یک گرانول همه کاره است که در صنایع مختلف کاربرد دارد. این گرانول نیز از دوام و مقاومت شیمیایی بالایی برخوردار هستند و در برابر حرارت و شرایط آب و هوایی مختلف مقاومند و به همین دلیل در صنایع مختلف کاربرد دارد.

گرانول پلی استایرن (PS)

گرانول های پلی استایرن (PS) نوع خاصی از گرانول های پلاستیکی هستند که درصنایع مختلف کاربرد دارند. گرانول پلی استایرن بسیار سبک است، عایق خوبی است و در برابر رطوبت مقاوم است. از این رو در بسته بندی و ساخت لوازم مصرفی کاربرد دارد.

گرانول پلی اتیلن ترفتالات (PET)

گرانول پلی اتیلن ترفتالات یک گرانول شفاف است که در تولید بطری آب، ظروف غذا و الیاف پلی استر استفاده می شود. گرانول پت یکی از پرکاربردترین انواع گرانول است که در صنعت بسته بندی، نساجی، ظروف یکبار مصرف و بسیاری دیگر از صنایع کاربرد دارد.

کاربرد گرانول در صنعت

گرانول ها به دلیل ویژگی ها و عملکردهای متنوع، کاربردهای گسترده ای در صنایع مختلف پیدا کرده اند. برخی از مهم ترین کاربردهای گرانول شامل موارد زیر است:

  • صنعت دکوراسیون داخلی
  • صنایع تجهیزات لوله کشی
  • صنایع ماشین سازی
  • صنایع بسته بندی
  • صنعت برق

تولید گرانول

برای تولی گرانول مواد پلاستیکی قبل از پردازش شسته و تمیز می شوند. سپس مواد وارد دستگاه برش می شوند و در آنجا به قطعات کوچکتر تبدیل می شوند. قطعات برش خورده سپس وارد یک اکسترودر می شوند که در آنجا ذوب شده و به صورت نودل های گرانول از آن خارج می شوند.

کلام آخر

گرانول شکلی جامد از پلیمر است که می تواند از پلیمرهای مختلف با خواص خاص تهیه شده باشد. انواع پرکاربرد گرانول شامل گرانول پلی اتیلن (PE)، گرانول پلی پروپیلن (PP)، گرانول پلی وینیل کلراید (PVC)، گرانول پلی استایرن (PS) و گرانول پلی اتیلن ترفتالات (PET) است که در صنایع مختلف به شکل ماده اولیه کاربرد دارند.

سمیه مددپور

پست های مرتبط

انواع ظروف کرم و کاربرد آنها

  انواع ظروف کرم در بازار وجود دارد که هر کدام از…

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

انواع خط چشم و تفاوت آنها

خط چشم بدون تردید عضو پر مصرف ترین محصولات آرایشی است که…

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

تفاوت خط چشم مویی و ماژیکی چیست؟

در این محتوا قصد داریم تا به تفاوت خط چشم مویی و…

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید